Vi mennesker har til alle tider fortalt hverandre historier. Lenge før TV, aviser, internett og sosiale medier kom er det historiene som har underholdt, påvirket og skapt følelser. En god historie vekker engasjement og begeistring. Den skiller seg ut, men vekker også en gjenkjennende effekt. Vi liker alle en god historie, oppriktighet og ærlighet vinner hver gang og gjør et helt annet inntrykk enn fakta, statestikk og informasjon. En god historie skaper forståelse og tilhørighet!
Storytelling er viktig når det kommer til kommunikasjon og markedsføring. Det handler om å identifisere og fortelle historier om virksomheten, partnere, kunder og medarbeidere med fokus på de gode opplevelsene for alle parter. Din bedrifts historie er en viktig motpol til harde fakta som brukes i budsjett og markedsplaner. Historien skal bygges utifra felles verdier, bedriftskultur og de myke verdier som danner bedriftens DNA og corporate brand. Det handler om mennesker, som bidrar til et sterkt varemerke og et positvt omdømme. En god historie bidrar til å tiltrekke, utvikle og beholde bedriftens viktigste ressurs - de ansatte!
Hvilke historier vil du at folk skal fortelle om deg som arbeidsgiver?
Hvem forteller du til? Inkluder dine medarbeidere, våg å stille spørsmål og lytt til svarene. Sammen kan dere gjøre dette til en morsom prosess, som skaper internt engasjement og stolthet. Fokuser på innledningen, det må raskt gripe oppmerksomheten slik at leseren får lyst til å fortsette.
- Fortell om virkelige opplevelser.
- Fortell om helter, kunder og medarbeidere.
- Del visjoner og feilskjær.
- Opprinnelse, hvordan startet det hele.
- Dra fram erfaring og kompetanse, skap trygghet.
- En god fortelling overlater noe til egen tolkning - da øker sannsynligheten for at historien fortelles videre.
Corporate Storytelling kan brukes når du vil forsterke ditt varemerke som arbeidsgiver, for å tiltrekke, engasjere og beholde nøkkelpersonell