Gå inn i en "idiotfri sone" Gjennom å ta et selvkritisk blikk innover.
Aug 22, 2013
Iblant dukker det opp artikler man ikke glemmer. Lederweb.dk er en av de som titt og stadig deler artikler til ettertanke. Gå inn i en idiotfri sone er en av dem...
"Du bestemmer selv hvor mange idioter du møter på jobben eller andre steder".
Påstanden er for meg en innertier, og spontant tenker jeg at det slett ikke bare gjelder ledere. Det handler om mental innstilling hos deg selv.
Eller som forfatter av boken: Og så møder du ikke så mange idioter mere, Dorte Louise Hjortskov skriver: "Det handler om hvilke briller du velger betrakte dine omgivelser med".
Ingenting er umulig med rett mental innstilling! Det er et mantra for oss på SkanPers, og tro meg - det kommer ikke av seg selv. Det har vokst fram gjennom personlig erfaring og behovet for å revurdere egne oppfattninger og betraktninger fra tid til annen. Gjennom rett mental innstilling kan du gå inn i en "idiotfri sone" - gjennom å ta et selvkritisk blikk innover...
Fem konkrete råd, fritt i pennen av undertegnede - som også anbefaler at du leser artikkelen jeg har hengt meg opp i.
1. Du er ikke ekspert i andres liv
Aksepter det! Forutsetningen for å løfte fram det beste i andre er respekt og vilje til å møte dem, der de befinner seg. Det krever en smule selvinnsikt, og mot til å sette sitt eget ego til side.
2. God mental form
Din mentale innstilling betyr mye for egen suksess, og for din egen livsglede. Positive tanker leder til positive handlinger, det gir deg overskudd og mulighet til å styre din egen hverdag i positivitetens tegn.
3. Åpen kommunikasjon
Kommunikasjon er nøkkelen til en positiv hverdag. Fokuser på at du ønsker en positiv og konstruktiv dialog. Her kan det være langt mellom teori og praksis, både for undertegnede og andre. Men igjen; mental trening - vi sitter selv på nøkkelen.
4. Bruk din intuisjon
Alle har vi dårlige dager, på slike dager er det enda viktigere å kjenne etter hvilke signaler vi utstråler ovenfor andre - og hvordan vi oppfatter andre. (Jeg kjenner meg igjen, når jeg selv har en dårlig dag møter jeg flere idioter enn andre dager)
Vis omtanke og medfølelse for andre som ser ut til å ha en dårlig dag, et vennlig klapp på skulderen, et smil eller et spørsmål om "har du det bra idag?" kan gjøre stor forskjell. For egen del; husk at nøkkelen til en bedre dag kan ligge i kommunikasjon. Det er lov å "advare" sine kolleger, idag er ingen bra dag...
5. Se opp for energityvene!
Vær bevisst dine egne oppfattninger og betraktninger. Negative tanker om deg selv eller andre kan drepe energien i relasjonen til andre. Energityver finnes også iform av mennesker, situasjoner og oppgaver som tømmer deg og din positive energi. Når vi ønsker “endre kurs”, kan vi rent fysisk endre retning. Mentalt blir det en litt annen oppgave.
Vi passer på å ønske dere en fortryllende uke, forvent kun det beste ;-)
Solgul hilsen
//Ellen
Ellen Øiesvold Palsén, Gründer og arbeidslivs-visjonær idealist med store ambisjoner
E-post: ellen@skanpers.no
Tags:
Profesjonell framgang, Tips og råd
Category: Du som leder
Please add a comment
You must be logged in to leave a reply. Login »