Publisitet – Nye eller annerledes måter som virker for små og mellomstore bedrifter
Sep 13, 2013
1. Start med en fengslende historie
Dine produktbeskrivelser blir mindre og mindre viktig. Nå handler det om den fengslende historie, om hvordan du løser utfordringer og hvordan nye vaner kan implementeres i dagligdagen hos bedriften. Det er vanskelig i dag å hevde seg eller få oppmerksomhet, og spesielt uten en fengslende historie. Som journalister sier det, de elsker å snakke til kilden, mye mer enn om produkt eller bedriftens ønske om å selge noe. »
2. Fokuser på enkelhet når det gjelder nettsider, og følg opp på sosiale medier
«Sosiale medier er kanskje ikke en «nyhet», men mange små og mellomstore bedrifter unngår det fordi de er overveldet av det. Hvor skal jeg begynne? Hva skriver jeg? Hvem kan hjelpe meg? Hva koster det? Klarer jeg dette selv? osv. Jeg ser at hvis bedriften tar seg tid til å fokusere på et eller to områder, og setter av bare litt tid kan dette være effektive nok til å hjelpe dem til oppnå meget god mediedekning online. I tillegg er det viktig å fokusere på enkelhet når det gjelder nettsider. I de fleste tilfeller bruker bedrifter i dag alt for mye tid og penger på innhold som aldri blir lest av andre enn deres konkurrenter.
3. Slå deg sammen med andre eller din nettleverandør.
«Små og mellomstore bedrifter bør slå seg sammen, og bli teknologisk markedsføringspartnere. Her kan de sammen dele sine historier og sammen skape et effektiv markedsføring program og nye markedsføringskanaler. Vanligvis leier bedriftene inn teknologiselskaper/markedsførere (som meg) som er fokusert på å arbeide tett med kunder på disse områdene. Både små og mellomstore bedrifter bør gå sammen for å synliggjøre seg selv bedre og sammen med andre. Ta kontakt med meg hvis du ønsker forslag til hvem din bedrift kunne samarbeide med, og hvordan dere sammen kunne skape større publisitet. Tett samarbeide med faste oppdrag til din nettleverandør eller markedsfører er også en god ide. Det er mange penger spart og tjent med faste avtaler.
4. Bruk brevpost
Sosiale medier, nettsider og epost har tatt over for salg og markedsføring via brevpost. Det viser seg nå at, i utlandet er brevpost på vei tilbake, men ikke brukt på samme måte som tidligere. Det må i dag skrives mer personlig, og de må signeres av avsender. Det må ikke brukes konvolutter med logo og reklameskrift, men heller gi et utrykk av det ”personlige brevet” som vi alle åpner.
5. Bruk Video
Å bruke video hvor du deler korte nyheter med verdi og historier som fengsler virker ekstremt godt. Det gjør at verden ser din merkevare og får en følelse av det du driver med, og hvem du er. Når du får virkelige mennesker til å snakke om et produkt eller en tjeneste skapes det tillit, og derfor åpner dette nye dører og store muligheter. Video øker publikums sanser og derfor også stor troverdighet. Hvis du er en rådgiver, coach eller gjennom din jobb holder foredrag, ønsker folk å se deg i aksjon.
6. Bli en sterk leder ved å dele Nyttige ”bransje data”
For B2B selskaper, gir innsikt potensielle nye muligheter. I tillegg vil dette forsterkes opp med forskningsbaserte fakta og statistikker.