Hvordan påvirker din virksomhets utseende kundens vilje til å kjøpe noe av deg?
Jun 04, 2014
For din virksomhet er den grafiske designeren en fagperson som hjelper deg med å få samsvar mellom det du er og vil være, og det det ser ut som du er. Og din virksomhet fortjener bedre enn å bli oppfattet som en visuell lasaron.
Jo, du bryr deg om hva andre synes om deg!
Du bryr deg om hvordan du virker på andre mennesker, hvordan du framstår og hvordan du oppfattes! Særlig når hva andre synes avgjør om de kjøper noe av deg eller ikke! Du ønsker å bli oppfattet som en profesjonell og seriøs leverandør og aktør.
Din virksomhet trenger et godt profesjonelt rykte.
Din visuelle branding er din virksomhets visuelle profesjonelle rykte.
Det løper foran deg og signaliserer til omgivelsene hva slags business
du driver med. Et godt profesjonelt omdømme kan ikke oppnås
gjennom slurvete visuell branding og dårlig grafisk design
Et vellykket visuelt ytre vil ha merkbar effekt i to ulike retninger:
Innenfra og ut, og utenfra og inn — hvordan??
1. UTOVER — m.a.o det virker på andre. Hvordan?
– mennesker vil assosieres med deg
– du oppleves som profesjonell
– du oppleves som seriøs
– strukturen i det du tilbyr blir tydelig
– ditt budskap blir tydelig
2. INNOVER — det virker på deg selv. Hvordan?
– du blir stolt
– du retter ryggen
– du får selvtillit
– du blir trygg
– du blir glad og får overskudd og energi
Effekt nummer to som i første omgang går INNOVER vil i neste omgang også gå UTOVER fordi den påvirker deg, din holdning og væremåte. Du blir sikker og trygg. Dette vil omgivelsene merke og respondere på med økt velvilje, tillit og fortrolighet.
Det blir lettere for deg å etablere kontakt med din kunde på et emosjonelt nivå, noe som gjør det mer sannsynlig at kunden kan komme til å ville jobbe med deg.
Visuelle uttrykk som eierne faktisk burde bekymre seg veldig over, finnes rundt oss på alle kanter.
Det kan meget vel hende at de «mister butikk» (med andre ord penger!)
for eierne — ved å se ut som de gjør.
Dårlig grafisk design er litt som dårlig ånde. Du merker det kanskje ikke selv, men folk unngår å snakke med deg, og ofte er det noen andre som må si fra til deg hvordan det står til. Det er ikke en hyggelig oppdagelse. Det beste er derfor å gå til tannlegen på eget initiativ og få hjelp. Tannlegen er en fagperson som hjelper deg med råtne tenner og dårlig ånde.
Den grafiske designeren er en fagperson som hjelper deg med å få samsvar mellom det du er og vil være, og det det SER UT som du er. Og din virksomhet fortjener bedre enn å bli oppfattet som en visuell lasaron.
Design handler dog ikke bare om UTSEENDE,
men vel så mye om struktur.
God design visualiserer god struktur. Hvordan strukturer du ditt budskap? Kan kundene tydelig SE hva du tilbyr? Kan de «finne seg selv» på din nettside og på alle andre flater?
Vi vet at:
Farger og bilder snakker fortere enn ord.
Farger og bilder snakker direkte til kundens hjerte.
Farger og bilder snakker direkte til følelsene.
Og det er ofte følelsene som får oss til å kjøpe noe.
Hannes Idé spesialiserer seg på visuell branding for
pasjonerte entreprenører og entreprenørstenkende bedrifter.