Markedsføring er ikke lenger en enveiskjøring.
Sep 13, 2013
De fleste merkevarer klarer ikke å bygge et selvdrevet ”kunde samfunnet” fordi de bare når ut til sine kunder når de vil ha noe. For mange er det dessverre slik at de bare har kommunikasjon med kunder og målgrupper når de vil selge et bestemt produkt eller tjeneste, og resultatet blir at de slutter de å snakke med sine kunder. Ikke overraskende, men det er ikke spesielt smart å hele tiden befinne seg i en konstant tilstand av å måtte gjenoppbygge kontakt til sitt publikum hver gang det er en ny kampanje.
Markedsføring er ikke lenger en enveiskjøring. Du må inspirere potensielle kunder og de faste kundene til å dele din merkevare. Dette krever konsekvent og engasjerende oppfølging av bedriften.
De mest vellykkede merkevarer bygger store og lojale lokalsamfunn i tre trinn:
- Engasjere kunden
- Belønne kunden for at engasjement
- Opplærer kundene med nytteverdi , noe som gjør at det alltid er mulig å holde kontakten med kunden
Usammenhengende meldinger kan forvirre eller fremmedgjøre publikum og det er ingenting verre enn å se samfunnet sakte visne etter utløpet av en vellykket kampanje.
Det er viktig at, så snart du har et engasjert publikum må du belønne og engasjere dem til et nytt initiativ. Ved konsekvent å bruke ulike medier og kanaler på kreative måter, vil kundene dele dine historier og bedriften bygger merkevaren sin hurtigere.