Bry deg!
Jul 24, 2013
Seth Godin er en mann jeg beundrer. Vår fabelaktige grafiker, like opphengt i omdømmebygging og personlige varemerker som meg kommenterte treffende "Noen dager overgår han til og med seg selv..." Innlegget om å bry seg i Seths' blogg er en av de jeg tar til hjertet.
Seth Godin's anbefalning for å motvirke en ufølsom, profittjagende (u)kultur i dagens samfunn er rett og slett å bry seg!
"Bry deg mer enn du trenger, mer enn omverden forventer og absolutt mer enn dine omgivelser!
Der han skriver om en bedriftskulturen stadig mer upersonlig i sin profittjagende hverdag, drar jeg automatisk paralleller til alle situasjoner hvor vi har med mennesker å gjøre. Vil du gjøre et positivt inntrykk på dine medmennesker, kolleger, medarbeidere, kunder, medaktører - så bry deg!
Omtanke, omsorg og genuin innlevelse gjør deg attraktiv. Det handler om å skape tillit, bry deg om hva dine kolleger, kunder eller medmennesker ønsker og behøver - å sørg for å levere!! Godin's tanker innen markedsføring går på det samme. Det handler om å vise respekt og gjøre seg tilliten fortjent.
Respekt og tillit utgjør store deler av ditt omdømme og varemerke. Det handler om hva andre sier om deg, eller din bedrift/arbeidsplass når du ikke er tilstede.
Din bedrifts omdømme, profesjonelle rykte og varemerke er firmaets største tilgang og konkurransefordel. Et positivt omdømme må fortjenes og ivaretas, og bidrar til fornøyde medarbeidere som blir gode ambassadører mot omverden.
BRY DEG! Det handler til syvende og sist om å gjøre seg fortjent til respekt og tillit. Det er bare to ord, men tenk så viktige de er i din hverdag. Være seg det er hjemme, på jobben eller på fritiden.
//Ellen
Ellen Øiesvold Palsén, Gründer og arbeidslivs-visjonær idealist med store ambisjoner
Fem personlige favoritter av Seth Godin
-
Unleashing the ideavirus
-
Permission marketing
-
Purple cow
-
The big moo
-
All marketers are liars